TjugondaKnut - julutsopning!!!

TjugondaKnut, sopas julen ut! Det går alla barn omkring och sjunger i gårdarna runtomkring...
Här på Åland har de som tradition att man klär ut sig och går runt till grannarna och sopar ut julen, och som tack för att man gör det så kanske man får något gott med sig därifrån...En tradition liknande våra påskkärringar...=)
Jag har ännu inte tagit denna tradition till mig - har faktiskt inte på de tre åren som jag bott här ännu haft en julutsopare hos mig. Kan ju bero på att jag bor som jag gör...men jag har ju ändå barn i min omkrets som vet vart jag bor, så jag vet inte...Det gör mig egentligen inte så mycket heller...förstår det inte riktigt...Kanske det blir med påtagligt när man själv har barn...=)
Men julen är iaf nu utsopad även hos mig - ikväll åkte alla ljusstakar och stjärnor ner och de allra sista julsaker åkte ner i lådan...Mörkt och trist, men som tur är finns det lite andra små lampor att lysa upp mörkret med!
Det enda jag har kvar nu är gardinerna...men innan jag tar ner de måste jag kolla igenom vad jag ska sätta upp istället!=) Har lite att välja på, men skulle inte alls tycka det var fel att köpa lite nytt...Men det tror jag faktiskt får vänta nu, man är ju ändå inte gjord av pengar: efter bilköp och resa så känns det som ett relativt stort hål i kassan! Men jag har ju köpt något till mig själv, som jag har nytta av...=)

Nu väntar jag bara på att sambon ska komma hem så jag kan få lite thé, för jag tror att han säkert oxå vill ha en kopp när han kommer hem...=)

En glad TjugondaKnut önskar jag Er!
xoxo
//J


Kommentarer
Postat av: Fia Blomroos

Vet du, vi har aldrig haft en enda julutsopare till oss, på de åren vi bott i Bovik?? När jag bodde i stan var det hur mycket som helst. Men igår såg jag inte en enda runt om, jag tror att det håller på att försvinna helt?? Frida var till Farmor och Farfar, utklädd till Pippi Långstrump, men det var en trumpen långstrump. Av någon anledning tyckte hon inte att hon var fin?? Vi alla tyckte hon var jätte fin?? Så jag tror vi struntar i det nästa år. Kram på dig!!

2010-01-14 @ 14:35:43
URL: http://skogsglantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback