Årskrönika 2009

Så har då ännu ett år passerat och jag vågar väl påstå att det har ju ändå hänt lite saker under det gångna året.
Jag vet att jag i början av året hade några mål och förväntningar på 2009, som jag inte riktigt ville tala om men som jag gärna ville uppnå. Och jag kan väl säga att det ena stora målet som jag satt upp blev förverkligat. Det andra har inte riktigt gått som jag velat, och det har varit många månader av små deprissioner och stora besvikelser.

Januari började lugnt som sig bör efter jul- och nyårsfirande.
Ännu en Midvintermiddag gick av stapeln i slutet av januari och jag var på topp och hade en kanonkul kväll. Som pricken över i:et vann vi ju även vandringpokalen genom att hitta på den bästa sången och genomföra det bästa framträdandet. Väger väldigt tungt hos mig!
I februari tog jag med mig min mor till Dalarna, åkandes tåg - vilket var väldigt spännande eftersom det var ca. 40år sen hon sist åkte tåg. Spännande värre!
Vi besökte min goda vän Marie och hennes familj i ett väldigt snöigt Tällberg och för att njuta av deltävlig 3 i Melodifestivalen på plats i Ejendals Arena, Leksand. En toppenhärlig kväll med trevligt sällskap och bra underhållning.
Även min farmor firades med pompa och ståt i slutet av februari, då hon fyllde härliga 80år! Hela släkten(barn, barnbarn och barnbarnsbarn) var där och avnjöt en härligt god middag på SAS Radisson Hotel, Arlanda.

I mars stack jag iväg till Sthlm med Barnträdgårdlärarförbundet (förskollärarnas fack i Finland) på en oförglömlig dag med High School Musical, shopping och trevligt sällskap. Sällan har jag skrattat så som jag gjorde när en av skådespelarna ska avbilda en larv som rör sig framåt...=)
I mitten av mars kom det ett stort gäng med tjejor på besök, fullpackade med godis, sprit och ett härligt gott humör! Marie, Linda, Jenny och Carola - tack för en alldeles underbar helg med god mat, gott dricka, härligt umgänge och framförallt härliga skratt!

Mars var en aktivitetermas månad minsann och den avslutades med personalfest på Mariebad med vattenlek och spa samt middag på Hotell- och restaurangskolan. Väldigt trevligt, som alltid när vi hittar på något.
Temapartaj hos Jenny har det även hunnit bli under det gångna året: ett i april med temat Rött och ett i september med tema Kändisar.

Valborg firades med en härligt underbar varm och skön helg i Garpenberg, Dalarna. Lyckades ta mig dit även om jag kände att hoppet var ute där ett tag. Men allt ordnade sig till det bästa!
I slutet av maj ordnade vi en liten "get-together" med det "gamla" gänget och det visade sig bli en alldeles strålande härligt varm och mysig dag i Hagaparken, Solna. Massa skratt, fnitter och prat om "gamla" tider blandat med cider och vin - ni vet alla hur det slutar...=)

I juni bar det iväg på den årliga charterresan tillsammans med Jenny och Maria och iår bar det iväg till Kroatien. Ett nytt resmål för oss alla tre och vi är väldigt positiva och nöjda med den resan och kan absolut tänka oss att åka dit igen! Och höjdpunkten för mig var ju att vi under denna vecka i Kroatien även besökte ett annat land...Maria och jag tog oss en dagsutflykt med katamaran till Venedig, Italien. Endast 3h bort - hur häftigt som helst!
Den utflykten är jag väldigt nöjd med och rekommenderar andra till att göra samma tur om ni besöker Kroatien och man inte tidigare varit i Venedig. Absolut en stad värd att se - imponerande!

Midsommar firades iår på Åland och hela gänget kom p besök. Trots att vädret inte var på vår sida, det var riktigt kallt och ruggigt så hade vi en väldigt trevlig kväll med Singstar och massa snack och skratt.
Det stora som hände under sommaren var när min moster och hennes familj kom och besökte oss. Det var verkligen jättekul och jättetrevligt. Och med dem kom värmen, vilket innebär 35 grader inne i vår lägenhet= man blir kokt! Alla fönster står öppna, fläktarna står på högsta fart men ändå konstant denna värme inomhus - blir rätt så jobbigt i längden.
Men det var ändock ett väldigt uppskattat besök!!!
I juli började min semester och kan man börja den på något bättre sätt än en kryssning med sin älskade sambo på Birka Paradise till Riga och Visby, tillsammans med två väldigt goda vänner, Marie och Daniel. Kunde absolut inte ha varit bättre: god mat, trevliga sightseeingturer och framförallt utomordentligt härligt sällskap.

Den riktigt stora höjdpunkten denna sommar var nog släktträffen hos familjen Andersson med storbesök från U.S.A. "Kusin" Susie kom med sina fyra döttrar Kristin, Laurie, Karen och Katie och det var en alldeles underbar helg med massa skratt och kramar!
Resten av semestern spenderades i Finland hos moster Mikon och morbror Johnny och alla kusinerna, hos mina föräldrar samt här hemma.
I augusti tog jag mod till mig och ringde till bilskolan och skrev in mig på teorikurs - nu ska här tas körkort! Kursen började dock inte förrän på min födelsedag så jag hade gott om tid för förberedelse.
Började med att riva tapeter och spackla i sovrummet - nu var det dax för renovering!
Färg inhandlades, likaså tapeter. Och där stod jag sen, i mitt "nya" sovrum som jag fixat alldeles själv. Jättenöjd med resultatet, för att vara första gången...=)

Under hösten har jag förutom rännt på en massa teorikurser och övningskörningar även hunnit med ett antal 30-årskalas, 2-årskalas för gudbarnet Selma, personalfest, teater- och shoppingresa till Uppsala med älsklingen, filmkvällar och dop.

Och så kom då dagen som för alltid kommer att sitta fast i mitt minne, dagen då jag körde upp och fick mitt körkort: torsdag 26 november!
Och när decemeber så kom var jag slut och utpumpad och alldeles för trött för att ta tag i något alls...Men jag hittade nån sorts energi nånstans och ett 40-tal julkort pysslades fram. Även julklapparna ordnades utan större stress, vilket tillhör ovanligheterna.

Men den stora händelsen i december var så klart IDOL-finalen i Globen med Calle och Erik. Som vinnare 2009 korades Erik, en värdig vinnare absolut, men Calle har verkligen växt från dag 1, så hos mig är han ändå vinnare!

Julen blev vad vi länge längtat efter - vit!
Lugnt och skönt har vi haft det, men som alla år så äter man ju så klart alltid för mycket av all den goda julmaten och julgodis. Men det hör väl liksom till?
Och nu har då 2009 passerat och ett nytt år har tagit sin början.
Vad detta år har att bjuda på återstår att se, mål och förväntningar finns ju så klart även iår men som föregående år så tror jag att jag behåller dem för mig själv, ett tag till iaf!=)

God fortsättning och gott nytt 2010!
xoxo
//J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback