Alla Helgons Dag




Allhelgona, alla helgons dag, Halloween - kärt barn har många namn!
Alla helgons Dag infaller i år 31/10, liksom Halloween i USA, men dessa två ska inte blandas ihop tycker jag, för de står för två helt olika saker.

En koppling till mer allmän minnesdag över de döda uppstod också tidigt. Detta har rötter i förkristna keltiska traditioner och övertogs sedan av de kristnade germanerna. Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar.
När ska då Halloween firas i Sverige? Många anser att det bör vara på den ursprungliga allhelgonaaftonen, den
31 oktober, eftersom det är då man firar Halloween i USA och andra engelskspråkiga länder. Men eftersom den svenska allhelgonahelgen är rörlig, har det också blivit vanligt att man i Sverige firar Halloween på alla helgons dag eller fredagen före den. Dock är alla helgons dag en lugn och stilla familjehögtid för eftertanke och går illa ihop med Trick or Treat? ("Bus eller godis?"), som av vissa ses som en olämplig aktivitet just på denna dag och som kan framkalla konflikter med grannar som inte alltid uppskattar busande barn på en dag då man minns sina döda i stillhet. Vissa rekommenderar därför att man gör detta på den faktiska dagen för Halloween, men inte på alla helgons dag. Ibland kan de dock inträffa på samma dag, vilket gör att man istället går bus eller godis dagen innan, på fredagen. Det finns många som rekommenderar att man firar Halloween på fredagen före alla helgons dag eftersom detta skulle följa den typiska svenska helgtraditionen.
(Källa: Wikipedia)

Lite kort fakta som jag tycker kan vara bra att lägga på minnet.
Jag hedrar mina bortgångna nära med att tända ljus på deras gravar, samtidigt som jag inte skulle tacka nej till ett riktigt Halloween-partaj!  Däremot tycker jag inte att de ska infalla på samma dag...

Igår kväll var vi och tände ett ljus på J's brors grav, det är alltid en känslig stund så klart, men samtidigt väldigt skön stund. En stund för lite sorg och lite minnen, och saknad!
Idag har vi haft en lugn och skön dag, J har varit ledig så klart så vi får hela helgen tillsammans, vilket inte händer alltför ofta. Så vi passar på att njuta ordentligt! Janne bytte till vinterdäck och jag städade...så kan man oxå spendera dagen tillsammans!
Nä då, vi tog sen en lång skönt promenad i ett underbart härligt höstväder, alldeles vindstilla och ljuvligt!
Och som pricken över i:et så bjöd svärmor på middag, så jag behövde inte ens tänka på det...=)
Och nu väntar en kväll i filmens tecken - ska över till en kompis och se vad han har för nya filmer att glo på!

Önskar Er en fortsatt trevlig Alla Helgons Dag!
xoxo
//J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback