New York Blueberry Cheesecake

För ett tag sen lovade jag att jag skulle meddela hur blåbärskakan som jag skulle göra blev. Den blev jättebra och smakade gudomligt! Så för den som gillar cheesecake kan jag varmt rekommendera denna mastiga blåbärskaka!
(Källa: recept.nu, Leila Lindholm)

300g digestivekex
150g osaltat smör
1 dl strösocker
1 dl maizena
2 tsk vaniljsocker
600g philadelphiaost
2,5 dl Kesella, 10%
3 st ägg
1 dl vispgrädde
200g vit choklad, gärna med citron/lime smak
1 dl frysta blåbär

Sätt ugnen på 175grader(varmluftsugn)/200grader(vanlig ugn).  Smält smöret.
Krossa kexen i en mixer och rör i det smälta smöret.
Packa blandningen hårt i en form med löstagbar botten.
Grädda botten i 10 min och låt sen svalna.

Blanda socker, maizenamjöl och vaniljsocker i en skål.
Häll i Kesella/kvarg och färskost och vispa krämigt med elvisp.
Höj temperaturen i ugnen till 200gr/225gr.
Tillsätt äggen och vispa väl. Häll i grädden lite i taget under vispning.
Smält chokladen i ett vattenbad och rör ner den i smeten.
Fyll smeten över kakbotten oc strö över bären på toppen. Grädda kakan i 30 min.
Man kan täcka kakan med aluminiumfolie när den fått gyllene färg för att den inte ska bli för bränd.
Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i 30 min.
Låt cheesecaken stå i kyl över natten eller 6-8h för att den ska sätta sig och bli lättare att skära upp i snygga skivor.

Jag serverade den med vaniljsås, men det är egentligen helt onödigt, den går alldeles utmärkt att äta precis som den är!=)
Jag hade dessutom i färska blåbär, tror inte att det ska vara någon större skillnad. Man kan dessutom byta ut bären mot vilka bär man än vill ha, tex. hallon!=)

//J

Kommentarer
Postat av: Maria

MUMMMMS!!!!

Den var jätte god;) ska spara receptet och kanske ge mej på att laga den själv! Har faktiskt också varit ut i skogen o plockat lite blåbär

Kramis

2009-08-04 @ 16:28:08
Postat av: Fia Blomroos

yum,yum...måste testa den!!

Kram Fia

2009-08-05 @ 14:58:36
URL: http://skogsglantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback